Kent u hem nog? Veerboot Prinses Beatrix

0
53
Veerboot Prinses Beatrix in actie. Een veerboot met een rijke geschiedenis.

Het zijn wat betreft het verkeer heftige tijden in de regio. Momenteel met de werkzaamheden aan de Heinenoordtunnel en later dit jaar gaat men ook de Haringvlietbrug onder handen nemen. Een tijd waarin ouderen waarschijnlijk met weemoed terugdenken aan vroeger. Toen de veerponten de Zuid-Hollandse eilanden o.a. met elkaar verbonden.

Tussen 1938 en 1964 was er bijvoorbeeld de veerdienst tussen Den Bommel en Numansdorp middels de Prinses Beatrix. Aan de stoere veerboot werd in 2014 een fraai herinneringsboek gewijd. Dat boekwerk verscheen dus precies 50 jaar nadat de veerdienst was opgeheven. Het boek was vervaardigd door Peter Diepenhorst en Jaap Huizer en telde 80 pagina’s. Het rolde bij drukkerij De Waal van de drukpersen. Een mooi eerbetoon aan de statige Prinses Beatrix. Met de veerboot “Prinses Beatrix” onderhield rederij Van der Schuyt tussen 1938 en 1964 een veerdienst tussen Den Bommel op Goeree-Overflakkee en Numansdorp in de Hoeksche Waard. De samensteller/auteurs mochten ‘Prinses Beatrix, een veerboot met karakter’ destijds in 2014 officieel presenteren in het bijzijn van burgemeester Grootenboer.

Bewogen geschiedenis

De veerboot Prinses Beatrix was trouwens een voormalige Rijn veerboot, die onder de naam “Bad Honnef” tussen ca. 1928 en 1935 de dienst tussen Bad Honnef en Remagen onderhield. De boot was oorspronkelijk in 1926 gebouwd op een Nederlandse werf in Bolnes/Slikkerveer. In 1938 begon de veerboot te varen tussen Goeree-Overflakkee en de Hoeksche Waard. In de Tweede Wereldoorlog zou de Duitse bezetter de veerboot vorderen voor het vervoer van troepen. Al snel na de oorlog deed de Prinses Beatrix in dienst van de Koninklijke Marine vervolgens dienst als mijnenveger. Bij Dintelsas zonk het in 1964, maar de veerboot werd gelicht en ook weer in de vaart gebracht. (Dat was destijds voor een veerdienst tussen Ooltgensplaat en Dintelsas. Tot 1977 wisselde de Prinses Beatrix nog meerdere keren van eigenaar. Wat rest zijn veel herinneringen aan de tijd van ‘de pont’. Een tijd ook met minder hectiek en stress.